06 Mac 2009


Hari Rabu, 18 Feb 2009,

sekolah ku SMK Pulau Nyior, Jitra mengadakan Hari Kejohanan Olahraga ke 39. Hari itu, kami warga SMKPN sibuk membuat persiapan dari pagi. Pukul 2.00 petang, kami bersedia di Padang. Allah yang Maha Mengetahui betapa panasnya hari itu. Kami tetap laksanakan program kejohanan itu. Aku pakai cermin mata hitam. Rasa redup juga hari tu. Ku rasa handbagku, pasal apa panas berbahang handbag ku. O... rupanya hari panas. teramat panas. Hitam sun burn muka kawan-kawan guru. Tapi mereka tetap gembira di padang. Habis acara pukul 6.00 petang. Masing-masing guru-guru ambil giliran pi solat asar di surau. Ibadat kepada Allah tak dilupakan walaupun sibut dengan tugas.

Hari keesokannya, kami diberi cuti. Hari Khamis. Aku mengambil kesempatan itu, balik kampung. Kampungku Pahang Tua, Pekan, Pahang. Memang lama dah hati ni nak balik jumpa tok yang aku sayang. Dulu masa aku kecil - budak.... aku selalu pi balik kampung rumah tok.

Bila balik kampung rumah tok, rasa tak nak balik rumah. Rumah tok macam-macam ada. Tok rajin buat kuih. Makcik Leha, mak saudara ku rajin bawa jalan-jalan. Tapi kini masing-masing dah tua. Aku pun dipenghujung usia.

Tok aku tak kurang usianya hampir 100 tahun. Tapi dia sihat. Tak sakit. Tetap ingat. Dia kuat mengaji Quran.
Tok aku itu matanya tak nampak...buta.... Dia buta sejak aku umur 7 tahun. Dia cam suara aku. Belas hati ku bila menemuinya. Apakan daya aku, aku tinggal di Jitra. Hanya telefon saja menghubungi mereka.

Hari tu aku puas hati dapat menyuap makanan kepada nya.

Aku tidak boleh lama di rumah tok. kerana aku hendak menziarahi adik ipar ku. Dia sakit jantung. Bila aku datang ziarahinya, nampak dia gembira.

Kita hendaklah selalu ziarah menziarahi ... memupuk sillaturahim .... lahir kasih sayang ... perpaduan.

wassalam. jumpa lagi


2 ulasan:

GURU_CIKGU berkata...

Assalamulaikum w.b.t.,
Rasanya ni rakan sekerja lama di SMK Hosba dulu. Tahniah kerana dah menjadi Guru Cemerlang.
Ada cerita kenangan di SMK Hosba. Kunjungi Berburu ke Padang Datar

Hjh Nik Zulina berkata...

Berbaktilah ketika peluang masih ada..